Tuesday, January 23, 2018

Sejarah Bintulu

ASAL USUL BINTULU

            Nama bandar Bintulu ini ialah berasal daripada metu ulau iaitu datangnya dari dialek penduduk asal Bintulu yang mendiami Bintulu ketika dahulu kala. Erti "Metu Ulau" di dalam bahasa orang-orang Bintulu ialah "memungut kepala". Sebab dikata metu ulau ialah kerana ada sebatang sungai di kawasan Bintulu ini tempatnya gugurnya kepala orang yang dipenggal ketika dalam pertempuran.

            Terdapat kisah lain yang menyatakan ada satu tempat di kawasan Sungai Sebezaw yang sering dijadikan tempat untuk meyalai kepala ,usuh yang baru diperolehi ketika perang tercetus. Ini dilakukan bagi mengelakkan kepala ini menjadi buruk dan berbau busuk. Menurut ceritanya, di sebelah ulu Sungai Sebezaw ada sebatang anak sungai yang rata dan luas tebingnya serta biasa dijadikan tmpat untuk menyalai kepala dua bersaudara iaitu Berngek dan Jalab.

            Diceritakan bahawa Berngek telah menamakan anak sungai ini sebagai Sg. Metu Ulau kerana di situlah mereka menyalai kepala musuh yang tewas dalam pertempuran. Perkataan metu ulau yang telah terpakai sekali sekala di kalangan penduduk Bintulu di masa yang silam itu telah menjadi "Mentulau" apabila perkataan itu disebut oleh orang-orang yang datang dari luar kawasan Bintulu. Kesudahannya dari perkataan atau sebutan "Bentulu" dan akhirnya bila ditulis perkataan "Bintulu" pula yang muncul.

SEJARAH BINTULU






Ini merupakan Rumah Padi Kerajaan (di belakang Batu Peringatan) telah di dirikan pada thaun 1938 sebagai sektor padi kerajaan. Semasa pendudukam Jepun, Rumh Padi ini dijadikan gudang beras bagi pihak Jepun.



Bintulu telah melakar sejarah sebagai tempat Mesyuarat Council Negeri yang pertama kali diadakan pada 8 September 1867 seperti yang tercatat pada Batu Beringatan yang juga merupakan antara Mesyuarat Council Negeri tertua di Malaysia.




Kini Batu Peringatan tersebut telah dinaungi dengan Tugu Council Negeri Sarawak. Rumah Padi Kerajaan yang dahulunya berada di belakang Batu Peringatan kini telah diganti dengan Bangunan Komersial Shahida-BDA.


Ditaip oleh: Siti Nuraini Binti Taib (di sebelah kanan)


                               

No comments:

Post a Comment