Tuesday, January 23, 2018

Sejarah Kedah

Sejarah Kedah

  Perkembangan sejarah awal negeri Kedah di Semenanjung Malaysia adalah disebabkan oleh kedudukannya yang amat straterik dan merupakan sumber pertanian terbesar di Malaysia. Dipandang dari sudut prasejarah , kita dapati Negeri Kedah mempunyai beberapa keistimewaan yang tersendiri yang secara tidak langsung telah menghasilkan sejarah yang amat unik contohnya, gua-gua batu kapur yang merupakan tempat tinggal atau tempat persinggahan masyarakat zaman prasejarah banyak terdapat di Kubang Pasu, Kota Star dan Baling.

  Pada masa kejayaan Srivijaya, Kedah telah dipilih menjadi ibu negeri iaitu semenjak Sri Mara Vijayatunggavarman berdasarkan pahatan pada Larger Layden  Plates sampai pada masa  Sri Sangrama Vijayatunggavarman yang kemudian ditawan oleh Rajendra Chola seperti yang disebut pada batu bersurat Tanjore.



 Lembah Bujang



Tapak Lembah Bujang
Seni bina awal Kedah, Candi, model bangunan, dipamerkan di
Muzium Negara, Kuala Lumpur


 Lembah bujang merupakan kawasan yang dikenali sebagai Sungai Batu. Proses cari gali telah mendedahkan sisa jeti,tapak peleburan besi,dan binaan batu-bata yang bertarikh 110SM, menjadikannya binaan manusia tertua yang pernah direkodkan di Asia Tenggara. Binaan Chandi juga menunjukkan sejak awal abad Masihi hingga 20, Lembah Bujang mempunyai perhubungan yang sangat intim dengan aktiviti perdagangan maritim di antara beberapa negara di Asia,China,Asia Barat dan India.


Sungai Batu

 Sungai Batu terletak di Bukit Batu Pahat,Merbok,Kedah. Sungai ini penting kerana adanya tapak arkeologi Lembah Bujang yang dipercayai wujud pada tahun 535SM. Tamadun Kedah Tua dicatatkan di bukit ini merupakan tamadun tertua di Asia Tenggara. Tamadun ini juga adalah sezaman dengan tamadun Rom dan Yunani.

 Berfungsi sebagai pusat peleburan besi, pelabuhan kapal dagang, ritual keagamaan dan juga pusat pentadbiran. Telah dijumpai juga 4 hingga 7 buah kapal dagang dan dianggarkan berusia sehingga 2000 tahun yang karam di dasar tasik di tengah hutan kelapa Sawit.

 Selain itu, Sungai Batu terkenal sebagai pusat peleburan bijih besi. Melebur bijih-bijih besi sehingga menjadi besi sebelum ditempa dan dieksport ke seluruh dunia. Besi ini dinamakan Qalai dan perniagaan ini telah terjadi seawal 535SM.



Image result for gambar sungai batu kedah
Sungai Batu Kedah Tua



















Ditaip oleh : KARTINI EMUT BINTI ABDULLAH










No comments:

Post a Comment